Zwangerfit® en MammaFit®

Wilma Hinssen-van Gog

 

Wat is ZwangerFit®

Een pufcursus? Echt niet!

Zwangerschap heeft meer impact op het leven van een gezonde vrouw dan welke andere fysiologische belasting dan ook. Fit zijn en fit blijven is dan ook heel belangrijk tijdens je zwangerschap. Je gewrichten worden meer belast. Met name je rug- en bekkenbodemspieren hebben het zwaar te verduren. Bewegen is dan ook heel belangrijk in je zwangerschap.

Actief bezig blijven, op je eigen niveau, zolang als het gaat, dat is waar de cursus ZwangerFit® voor zorgt.

ZwangerFit® is een eigentijdse, actieve vorm van zwangerschapsbegeleiding, gegeven door hierin gespecialiseerde fysiotherapeuten. Een van de toegevoegde waarden t.o.v. de reeds bestaande cursussen zwangerschapsbegeleiding, is de kennis en kunde van de ZwangerFit®-docent op het gebied van bekkenstabiliteit en bekkenbodemfuncties. Dit maakt het mogelijk om te signaleren en verantwoord te adviseren over bekkenpijn en/of bekkenbodemdisfuncties.

ZwangerFit® bestaat uit actieve lessen, ondersteunt door muziek. Wekelijks wordt geoefend aan het behoud/herstel van conditie, mobiliteit, en fitheid tijdens je zwangerschap. Geoefend wordt op basis van individuele belastbaarheid. Iedere week komt er naar wens ook een stuk theorie aan bod zodat je goed voorbereid wordt op je bevalling. Je kunt starten vanaf week 16 van de zwangerschap.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de zwangerschap, bevalling en het herstel daarna beter verlopen bij een goed getraind lichaam van de vrouw. Hierdoor kunnen klachten en fysieke ongemakken rondom de zwangerschap worden voorkomen. Dus kom lekker mee doen!

Bij Fysiotherapie Groesbeek wordt de ZwangerFit® gegeven door Wilma Hinssen fysiotherapeute, gespecialiseerd in rug- en bekkenklachten tijdens de zwangerschap, en geregistreerd ZwangerFit® docente.

Intake

Vooraf vragen we je een intakeformulier in te vullen. Op deze wijze kan er met eventuele klachten rekening gehouden worden. Er wordt individueel advies en oefeningen gegeven zodat iedereen kan deelnemen.

Voor wie

Vanaf week 16 van je zwangerschap, later instromen mag ook, kun je starten met de cursus en doorgaan tot aan je bevalling. Blijven bewegen zorgt er voor dat conditie en spierkracht behouden blijven, dit kan van positieve invloed zijn op je bevalling en op je hersteltijd daarna.

Hoe ziet de cursus er uit

De cursus bestaat uit actieve lessen, op muziek waarbij gebruikt wordt gemaakt van kleine oefenmaterialen en / of fitnessapparatuur

De actieve ZwangerFit® lessen hebben een specifieke opbouw, waarbij iedere les altijd is verdeeld in drie herkenbare blokken.

  • Eerst is er aandacht voor de warming up en lichte cardio om de conditie zo optimaal mogelijk te houden.
  • Daarna wordt gericht geoefend op versterking en coördinatie van diverse spieren. Speciale aandacht wordt besteed aan coördinatie, stabilisatie en spierversterking van het bekken en de bekkenbodem.
  • De les wordt afgesloten met een cooling-down, ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen.

Naast dit actieve deel is er ook, naar wens, een theoretisch deel waarbij aandacht wordt besteed aan alle veranderingen die optreden tijdens de zwangerschap, bevalling en de periode daarna. Hoe beter je voorbereid bent op de bevalling en wat er komen gaat, hoe meer ontspannen je je bevalling in zult gaan.

 

Mammafit®

Na je bevalling is het goed om weer te werken aan je herstel. MamaFit® is gericht op herstel van conditie, mobiliteit en algehele fitheid na de bevalling. Aandacht wordt ook zeker besteed aan de bekkenbodemspieren, hoe deze weer goed te gebruiken, zodat bekkenpijn en/of bekkenbodemklachten (urineverlies of lichte verzakkingsklachten) zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden. Nu gericht trainen is investeren in de toekomst!

Vanaf 4-6 weken na de geboorte van je kindje kun je deelnemen aan de lessen MamaFit. Later beginnen mag natuurlijk ook! De lessen hebben een vaste opbouw.

  • Warming up
  • Cardio, verbeteren van de conditie
  • Spierversterking
  • Cooling down

Bij de oefeningen wordt er ook gebruik gemaakt van kleine oefenmaterialen en fitnessapparatuur, ondersteund door muziek.

Ook op een later tijdstip instromen is mogelijk, bijvoorbeeld na een keizersnede of na de geboorte van een couveusekindje. MamaFit® biedt de postpartumlessen gedurende een langere periode aan. Er hoeft op deze wijze ook geen pauze te ontstaan tussen het stoppen met de postpartum cursus en het eventueel oppakken van de eigen sportactiviteit.

Voorafgaand aan de MamaFit® vragen we je een intakeformulier in te vullen. Het sporten gebeurt in een groep maar individuele aandacht staat bij ons voorop! Indien nodig kunnen er zo tijdens de lessen individuele aanpassing gegeven worden.

Wil je na de bevalling van jouw kindje weer conditie opbouwen en lekker in je vel zitten? Dan is MamaFit® echt iets voor jou! Instappen en stoppen wanneer jij dat wilt.

Ook dames die niet hebben deelgenomen aan de ZwangerFit® cursus, maar na de bevalling graag weer in conditie willen komen zijn van harte welkom! Dus neem je vriendinnen mee en kom lekker trainen!